Pożądane cechy doradcy handlowego Cechy osobowości
Zdecydowana większość kandydatów ubiegająca się o stanowisko doradcy handlowego podkreśla w swoim CV, posiadanie kompetencji miękkich tj. cech, które umożliwiają im wykonywanie określonego zawodu.
Niejednokrotnie deklaracje te mijają się z prawdą i bardzo szybko można wysnuć wnioski, iż dana osoba po prostu nie nadaje się na to stanowisko.
Jakie zatem powinien posiadać cechy idealny doradca handlowy oraz co dokładnie powinno go wyróżniać na tle innych kandydatów?
Przede wszystkim komunikatywność. Nie mówimy tutaj o otwartości i przesadnej gadatliwości kandydata, ale o umiejętności komunikacji interpersonalnej, czyli zdolności porozumiewania się z różnymi ludźmi, poszukiwania rozwiązań, kompromisów oraz o umiejętności nawiązywania kontaktów z drugim człowiekiem.
Kolejna cecha to umiejętność budowania relacji z innymi. Idealny doradca handlowy powinien potrafić radzić sobie w trudnych, nieprzewidzianych sytuacjach. Jego głównym zadaniem jest budowanie długotrwałych relacji z klientem.
Radzenie sobie ze stresem jest cechą nadrzędną w tym zawodzie. Kandydat na stanowisko doradcy handlowego musi umieć poradzić sobie w stresogennych sytuacjach, niejednokrotnie zachować zimną krew oraz równowagę wewnętrzną.
Kolejne cechy zasadniczo wpływają na osiąganie celów sprzedażowych handlowców. Umiejętności negocjacyjne w tym zawodzie są stawiane na pierwszym miejscu. Doradcy handlowi muszą jednocześnie mieć na uwadze dobro firmy, jak również klienta. Muszą w umiejętny sposób dostosować sprzedaż, aby obie strony były usatysfakcjonowane. Ważna jest również umiejętność zarządzania własnym czasem pracy. W tym zawodzie nikt nam nie będzie mówił co mamy robić krok po kroku, sami musimy ustalić priorytety, aby wykonać określone zadania w efektywny sposób.